Algemene voorwaarden

 

 

Download PDF versie

 

Solar Bouwmarkt BV is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Duurzame Energie & Stichting Webwinkelkeur

 

Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Artikel 3 – Het aanbod
Artikel 4 - Inlichtingen, informatie en adviezen; prijzen, hoeveelheden, gewichten
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 – Levering en uitvoering
Artikel 7 - Herroepingsrecht
Artikel 8 - Installatie
Artikel 9 - Eigendomsvoorbehoud
Artikel 10 – Garantie en aansprakelijkheid
Artikel 11 – Klachtenregeling
Artikel 12 - Overmacht
Artikel 13 - Betaling
Artikel 14 - Verzuimen
Artikel 15 – Recht en geschillen
Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

 

Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Afnemer: de contractuele wederpartij van de Ondernemer;
  • Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de Ondernemer, zoals deze voorwaarden op 16 september 2024 zijn gedeponeerd bij de Rechtbank Midden-Nederland onder nummer 100/2024.
  • Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht; deze termijn bedraagt 14 dagen en gaat in op de dag nadat de Consument het product heeft ontvangen;
  • Consument: een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en die een Overeenkomst op afstand aangaat met de Ondernemer;
  • Dag: alle dagen niet zijnde zaterdagen, zondagen en algemeen erkende feestdagen;
  • Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de Consument of Ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  • Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de Consument om binnen de bedenktijd af te zien van de Overeenkomst op afstand;
  • Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de Ondernemer ter beschikking stelt aan een Consument teneinde gebruik te maken van zijn herroepingsrecht;
  • Ondernemer: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Solar Bouwmarkt BV, die gevestigd is te (1323 VR) Almere aan het adres Musicalstraat 7B, ingeschreven bij in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 71421440, met telefoonnummer 036-2002116 en emailadres [email protected];
  • Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de Ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

 

 Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de Ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst, daaronder de Overeenkomst op afstand.
  2. De algemene voorwaarden van de Afnemer zijn niet van toepassing.
  3. Van het in deze Algemene Voorwaarden bepaalde kan uitsluitend worden afgeweken indien en voor zover de Ondernemer daarmee uitdrukkelijk heeft ingestemd of indien dit met de Ondernemer schriftelijk is overeengekomen. Indien stilzwijgend of uitdrukkelijk één of meerdere malen van de onderhavige voorwaarden is afgeweken, kan de Afnemer daaraan geen rechten ontlenen met betrekking tot daarna tot stand gekomen overeenkomsten.
  4. Voor zover in deze Algemene Voorwaarden bepalingen zijn opgenomen die specifiek van consumentenrechtelijke aard zijn, zijn die betreffende bepalingen niet van toepassing op overeenkomsten die zijn aangegaan met een andere Afnemer.
  5. Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten zal de tekst van deze Algemene Voorwaarden langs elektronische weg aan de Afnemer ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat daarvan door de Afnemer op een eenvoudige wijze kennis kan worden gedragen en waarbij de Afnemer voorts de mogelijkheid wordt geboden deze voorwaarden op een gegevensdrager op te slaan.
  6. Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijven de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een geldige bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benadert.

 

Artikel 3 - Het aanbod

  1. Ieder aanbod van de kant van de Ondernemer is vrijblijvend. De Ondernemer kan een naar aanleiding van dat aanbod geplaatste bestelling nog binnen vijf dagen weigeren zonder opgave van redenen en zonder enige gehoudenheid tegenover de Afnemer.
  2. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of slechts onder voorwaarden geschiedt, wordt dit zoveel mogelijk door de Ondernemer bij het aanbod vermeld.
  3. Fouten of vergissingen in een aanbod binden de Ondernemer niet. De Ondernemer mag te allen tijde op een dergelijke fout of vergissing terugkomen. Indien de overeenkomst reeds is gesloten, is de Ondernemer gerechtigd in dat geval de overeenkomst te ontbinden zonder tot schadevergoeding tegenover de Afnemer gehouden te zijn.

 

Artikel 4 – Inlichtingen, informatie en adviezen; prijzen, hoeveelheden, gewichten

  1. Tenzij anders aangegeven zijn alle door de Ondernemer gehanteerde prijzen exclusief belastingen en/of rechten/heffingen die van overheidswege ten aanzien van de te verkopen/verkochte zaken vóór of bij levering worden geheven en exclusief kosten van emballage en/of verpakkingen en zijn de transportkosten niet inbegrepen maar voor rekening van de Afnemer.
  2. Alle overeengekomen prijzen zijn bindend, tenzij na de aanbieding één van de kostprijsbepalende factoren van het product wijzigt in de periode tussen het tijdstip van aanbieding en het tijdstip van levering en daaruit voortvloeiende prijsverhogingen door de Ondernemer niet of nauwelijks beïnvloedbaar zijn. In zulke gevallen heeft de Ondernemer het recht de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen, ongeacht of de kostprijsverhoging al dan niet voorzienbaar was op het moment van aanbieding. Een Consument heeft dan het recht om de daarop betrekking hebbende (deel)overeenkomst zonder kosten te annuleren, evenwel zonder recht op schadevergoeding. De zakelijke Afnemer heeft het recht om, indien de prijsverhoging 10% of meer bedraagt, de daarop betrekking hebbende (deel)overeenkomst zonder kosten te annuleren, evenwel zonder recht op schadevergoeding
  3. De Ondernemer is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de inhoud van de door hem verstrekte informatie, inlichtingen en/of adviezen aan de Afnemer bij of voorafgaand aan de totstandkoming van een overeenkomst. Afnemers zijn gehouden informatie, inlichtingen en/of adviezen van de Ondernemer bij een onafhankelijke en deskundige bron te toetsen indien deze informatie voor hen van belang is voor de totstandkoming van de overeenkomst.
  4. De Afnemer staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens haar aan de Ondernemer opgegeven informatie, documentatie, maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere gegevens waarop de Ondernemer zijn aanbieding baseert.
  5. Alle afbeeldingen, specificaties, daaronder kleuren, vormen, maten en gewichten alsmede de productomschrijvingen en overige gegevens van het product worden door de Ondernemer zo zorgvuldig mogelijk in haar uitingen vermeld, maar zij zijn niettemin louter indicatief en zij kunnen voor een Afnemer geen aanleiding vormen tot schadevergoeding en/of ontbinding van de overeenkomst.

 

Artikel 5 - De overeenkomst

  1. De overeenkomst en de wijzigingen daarop komen, onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 5.8., tot stand door de aanvaarding door de Afnemer van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. De Ondernemer kan zich – binnen de wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de Afnemer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst op afstand. Indien de Ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering daarvan voorwaarden te verbinden.
  3. De Ondernemer is gerechtigd van de Afnemer te vorderen dat hij zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verplichtingen, zulks met name ook na totstandkoming van de overeenkomst. Indien de door de Ondernemer verlangde zekerheid niet wordt gegeven, kan de Ondernemer de uitvoering van zijn verplichtingen opschorten en/of de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden, onverminderd zijn eventuele andere wettelijke rechten.
  4. Bestellingen en acceptaties van aanbiedingen door de Afnemer gelden als onherroepelijk.
  5. Behoudens de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Ondernemer is het de Afnemer verboden rechten of verplichtingen uit hoofde van de met de Ondernemer gesloten overeenkomsten over te dragen aan derden, waaronder begrepen aan Afnemer gelieerde personen of entiteiten.
  6. Indien de Afnemer het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de Ondernemer is bevestigd, kan een Afnemer die Consument is de overeenkomst nog ontbinden.
  7. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de Ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data.
  8. Iedere overeenkomst tussen de Ondernemer en een Afnemer wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
  9. Indien de overeenkomst wordt aangegaan met twee of meer Afnemers zijn deze ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming daarvan, de verplichting tot betaling van de koopsom daaronder begrepen.
  10. Als meerwerk wordt beschouwd al hetgeen door de Afnemer in overleg, al dan niet schriftelijk vastgelegd, met de Ondernemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst boven de in de overeenkomst of de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk vastgelegde hoeveelheden of werkzaamheden wordt geleverd, aangebracht en/of verricht. Meerwerk wordt afgerekend tegen de bij de Ondernemer geldende tarieven.
  11. Mondelinge toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten van de Ondernemer binden de Ondernemer niet eerder dan nadat zij door hem schriftelijk zijn bevestigd.

 

Artikel 6 - Levering en uitvoering

  1. Levering door de Ondernemer geschiedt door aflevering van het verkochte op het door de Afnemer opgegeven adres.
  2. Bij de levering gaat het risico van de betreffende producten, met alles wat daaraan is verbonden, van de Ondernemer op de Afnemer over.
  3. De door de Ondernemer opgegeven aflevertijden worden steeds geacht bij benadering te

zijn vastgesteld en zullen nimmer te beschouwen zijn als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeenkomen.

  1. Levering vindt door de Ondernemer plaats binnen een redelijke termijn indien een specifieke leveringstermijn niet is opgegeven of overeengekomen.
  2. De levertijd is gebaseerd op de ten tijde van de bestelling geldende omstandigheden en op de veronderstelling van tijdige toelevering door derden van de voor het uitvoeren van de overeenkomst voor de Ondernemer nodige zaken. Indien een vertraging ontstaat ten gevolge van nieuwe omstandigheden na de bestelling of niet tijdige toelevering door derden, wordt de levertijd zodanig verlengd als alle omstandigheden in aanmerking genomen redelijk is.
  3. Vertraging in de aflevering zal voor de Afnemer geen aanleiding kunnen vormen voor ontbinding van de overeenkomst, tenzij door de Ondernemer de grenzen van de redelijkheid ruimschoots zijn overschreden.
  4. Bij aflevering van de producten op het adres van de Afnemer wordt de wijze van transport door de Ondernemer bepaald. De Afnemer dient de producten na het transport onmiddellijk af te nemen. De Afnemer is tegenover de Ondernemer gehouden zorg te dragen voor een voldoende en goed bereikbare laad- en losplaats en hij dient daarbij een zo kort mogelijke wachttijd te bevorderen.
  5. Het op enigerlei wijze vervoeren of verplaatsen van de producten binnen de bedrijfsruimten, het terrein of de woning van de Afnemer is geen onderdeel van de overeenkomst.
  6. De aflevering van bestelde producten door de Ondernemer in gedeelten is toegestaan.
  7. indien inontvangstname door de Afnemer niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, is de Ondernemer gemachtigd de overeenkomst te ontbinden en/of de schade daarvan op de Afnemer te verhalen. Indien de Ondernemer niet tot ontbinding overgaat, is hij gerechtigd de kosten verbonden aan opslag van de goederen en het nieuwe transport bij de Afnemer in rekening te brengen. In geval van opslag van de goederen, geschiedt dit voor rekening en risico van de Afnemer. De kosten van opslag en transport dienen door de Afnemer voorafgaand aan de nieuwe levering te worden voldaan.
  8. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de Ondernemer zich onverplicht inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. De Afnemer is gehouden dit vervangende artikel af te nemen tenzij sprake is van een dusdanige afwijking van het oorspronkelijk besteld product dat dit redelijkerwijs niet van de Afnemer gevergd kan worden. Indien geen vervangend product beschikbaar is of indien de Afnemer op grond van dit artikellid niet gehouden is het vervangende product te aanvaarden, heeft de Ondernemer het recht de overeenkomst te ontbinden zonder tot enigerlei schadevergoeding gehouden te zijn.
  9. Afnemer vrijwaart de Ondernemer en de vervoerder voor vermissing en schade van een besteld product nadat door de Afnemer is getekend voor ontvangst. In geval van vermissing en/of transportschade dient de Afnemer de voorschriften te volgen die worden weergegeven op de pagina “verzenden en retourneren” van de Ondernemer: https://www.solar-bouwmarkt.nl/service/shipping-returns/.
  10. Een zogeheten OP=OP product wordt ten behoeve van de Afnemer slechts gereserveerd na een daartoe strekkende iDeal betaling door de Afnemer. Bij een andersoortige betaling, kan de Ondernemer de levering van dit product niet garanderen. Indien de Ondernemer het betreffende product niet aan de Afnemer kan leveren, is geen sprake van verzuim bij de uitvoering van de overeenkomst. De overeenkomst kan dan door de Ondernemer of de Afnemer worden ontbonden, zonder enig recht op schadevergoeding.
  11. De aanschaf van een OP=OP product kan niet worden gecombineerd met een plaatsing en installatie door of namens de Ondernemer.

 

Artikel 7 – Herroepingsrecht

  1. Bij de aankoop van producten heeft een Consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze Bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen en aan de Ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
  2. Tijdens de Bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de Ondernemer retourneren, conform de door de Ondernemer verstrekte instructies. Deze instructies zijn te vinden op de pagina “verzenden en retourneren” van de Ondernemer: https://www.solar-bouwmarkt.nl/service/shipping-returns/.
  3. Wanneer de Consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen de Bedenktijd schriftelijk kenbaar te maken aan de Ondernemer. Het kenbaar maken dient de Consument te doen middels het door de Ondernemer ter beschikking gestelde Modelformulier Dat modelformulier is te vinden op de volgende pagina van de Ondernemer: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/323884234/modelformulier-voor-herroeping-solar-bouwmarkt.pdf. Nadat de Consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient hij het product binnen de Bedenktijd retour te sturen. De Consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
  4. Van het herroepingsrecht zijn uitgezonderd speciaal bestelde en samengestelde producten en software. Van het herroepingsrecht zijn voorts uitgesloten producten waarvan een eventuele verzegeling verbroken is.
  5. Bij levering van diensten, of een combinatie van producten en diensten (zoals installaties) heeft de Consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag na het aangaan van de overeenkomst. Dit herroepingsrecht vervalt indien de Ondernemer of een derde reeds met de uitvoering van de dienst een aanvang heeft gemaakt.
  6. Indien de Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen de kosten van terugzending van het product voor zijn rekening.
  7. Indien de Consument een bedrag betaald heeft en gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, zal de Ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping, terugbetalen. Voor de terugbetaling door de Ondernemer geldt als voorwaarde dat het product reeds door hem retour is ontvangen. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode als de betaalmethode die door de Consument is gebruikt tenzij de Consument bij de herroeping nadrukkelijk instructie geeft voor een andere betaalmethode.
  8. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige behandeling of nodeloze beschadiging van de verpakking van de zijde van de Consument of bij transportschade bij het retourtransport is de Consument aansprakelijk voor de daaruit ontstane schade, daaronder een eventuele waardevermindering van het product.

 

Artikel 8 – Installatie

  1. Afnemer is volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit van de draagconstructie van het gebouw of de locatie waar(op) de installatie plaatsvindt en hij is zich er van bewust dat door de installatie de bestaande draagbelasting wordt veranderd. De Ondernemer is niet verantwoordelijk of aansprakelijk indien blijkt dat de draagconstructie niet geschikt is voor het beoogde gebruik, ook niet indien hij op dat vlak informatie, inlichtingen of adviezen heeft verstrekt. Al deze informatie, inlichten of adviezen zijn derhalve vrijblijvend en zij ontslaan de Afnemer niet van zijn eigen verantwoordelijkheid op dat vlak.
  2. De Afnemer is verantwoordelijk voor het aanvragen en verkrijgen van de voor het product eventueel benodigde vergunning(en).
  3. De Afnemer is zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van zijn verzekeringspolis (opstalverzekering) naar aanleiding van een aanpassing aan de draagconstructie van het gebouw waarop of waaraan de installatie plaatsvindt.
  4. De Ondernemer kan, op verzoek van de Afnemer, de installatie verzorgen van de door de Afnemer aangeschafte producten. Deze installatie geschiedt op kosten van de Afnemer. In het kader van deze installatie wordt uitgegaan van een gestandaardiseerde prijs. Indien blijkt dat de werkzaamheden de standaardinstallatie overtreffen, is de Afnemer gehouden de extra werkzaamheden te vergoeden conform het bij de Ondernemer geldende tarief. De Afnemer ontvangt daartoe voorafgaand aan de installatie een aanvullende prijsopgave.
  5. De Afnemer is gehouden de Ondernemer in het kader van deze installatieservice nauwkeurig en volledig te informeren over de draagconstructie van het gebouw waarop het product moet worden aangebracht, de aanwezige elektriciteitsvoorziening, en alle overige voorzieningen en omstandigheden die voor de plaatsing van het product direct of indirect van belang kunnen zijn. De Ondernemer is tegenover de Afnemer niet verantwoordelijk voor de wijze waarop de installatie plaatsvindt indien de Afnemer hem niet, niet volledig of onjuist heeft geïnformeerd over de situatie ter plaatse. Indien de installatie niet kan plaatsvinden omdat de Afnemer de Ondernemer niet, niet volledig of onjuist heeft geïnformeerd, kan de Afnemer geen nakoming, ontbinding of schadevergoeding van de Ondernemer verlangen. De Ondernemer kan in dat geval de overeenkomst ontbinden, de Afnemer is dan het volledig afgesproken bedrag voor het product en de installatie aan de Ondernemer verschuldigd.
  6. 6, lid 14, is van toepassing.

 

Artikel 9 – Eigendomsvoorbehoud

  1. De Eigendom van producten van de Ondernemer gaat, niettegenstaande de feitelijke aflevering, pas op de Afnemer over, nadat deze al hetgeen hij ter zake van enige overeenkomst met de Ondernemer is verschuldigd, volledig heeft voldaan, daaronder mede begrepen een vergoeding van rente en kosten, ook van eerdere of latere leveringen en eventuele ter zake van de producten verrichte of nog te verrichten werkzaamheden.
  2. De Afnemer mag de producten, voordat de eigendom daarvan is overgegaan, niet belasten, verkopen, doorleveren, vervreemden of anderszins bezwaren, tenzij anders is overeengekomen.

 

Artikel 10 – Garantie en aansprakelijkheid

  1. Voor de kwaliteit van de door de Ondernemer geleverde producten geldt de garantie, zoals deze door de fabrikant van het desbetreffende product wordt vastgesteld. Indien deze regeling voor de Consument nadelig is in vergelijking met de rechten die deze Consument jegens de Ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en de Overeenkomst op afstand dan gelden minimaal de rechten conform de wet en Overeenkomst op afstand.
  2. De garantie geldt niet indien:
  • de Afnemer de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
  • de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig zijn behandeld of in strijd zijn behandeld met de aanwijzingen van de Ondernemer, daaronder de aanwijzingen op de verpakking;
  • de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
  1. De Ondernemer is nimmer verantwoordelijk of aansprakelijk tegenover een Afnemer voor de ongeschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de Afnemer, noch voor eventuele informatie, inlichtingen of adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
  2. De Ondernemer is nimmer verantwoordelijk voor tegenvallende opbrengsten van de producten, tenzij deze tegenvallende opbrengsten het gevolg zijn van kwaliteiten van de producten ter zake waarvan de fabrikant een garantie heeft gegeven.
  3. De Ondernemer is nimmer gehouden tot betaling van schadevergoeding behoudens indien en in zoverre de geleden schade door opzet of bewuste roekeloosheid van de Ondernemer of zijn eigen werknemers is toegebracht. Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van de Ondernemer is aansprakelijkheid voor omzet- of reputatieschade van de Afnemer steeds uitgesloten.
  4. Iedere verdergaande aansprakelijkheid van de Ondernemer voor schade, waaronder begrepen doch niet beperkt tot aansprakelijkheid voor haar werknemers en hulppersonen, wordt uitgesloten, uit welken hoofde ook ontstaan, daaronder begrepen alle directe en indirecte schade, zoals gevolgschade of bedrijfsschade. Voorts vrijwaart de Afnemer de Ondernemer tegen alle aanspraken van derden ter zake van door deze derde(n) eventueel te lijden of geleden schade, zulks met inachtneming van al hetgeen in dit artikel is bepaald.
  5. In alle gevallen waarin de Ondernemer gehouden is tot betaling van schadevergoeding zal deze nooit hoger zijn dan, naar haar keuze, hetzij de factuurwaarde van de geleverde zaken waardoor of in verband waarmee de schade van Afnemer is veroorzaakt, dan wel, indien de aansprakelijkheid of schade is gedekt onder een verzekering van de Ondernemer, het bedrag dat daadwerkelijk door de verzekeraar, met inachtneming van deze voorwaarden, ter zake wordt uitgekeerd.
  6. De Afnemer dient tijdens het (intern) vervoer en de opslag van door de Ondernemer geleverde producten te handelen volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving, bij gebreke waarvan geen enkele aansprakelijkheid door de Ondernemer bestaat voor (schade ten gevolge van) gebreken aan de producten.
  7. De Ondernemer is niet aansprakelijk indien de Afnemer zich niet strikt gehouden heeft aan de voorschriften van de geleverde c.q. geïnstalleerde producten, voorschriften van de fabrikant daaronder begrepen. De Ondernemer is evenmin aansprakelijk indien de Afnemer zich niet houdt aan de geldende overheidsvoorschriften.
  8. De werknemers van de Ondernemer en haar hulppersonen en vertegenwoordigers kunnen zich jegens de Afnemer beroepen op alle aan de overeenkomst en deze voorwaarden te ontlenen verweermiddelen als waren zij zelf bij de overeenkomst met de Afnemer partij.

 

Artikel 11 – Klachtenregeling

  1. Eventuele verkeerd of gebrekkig geleverde producten of transportschades dienen binnen 48 uur na levering door de Afnemer aan de Ondernemer schriftelijk (per e-mail) te worden gemeld met begeleidende foto's. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend. De aansprakelijkheid van de Ondernemer vervalt indien de Afnemer de schade of het manco niet binnen de gestelde termijn van 48 uur heeft gemeld.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer, nadat de Afnemer de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij de Ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de Ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Afnemer een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling artikelen 11.5 tot en met 11.8).
  5. Bij klachten dient een Afnemer zich allereerst te wenden tot de Ondernemer. Indien dit niet tot een oplossing leidt, dient de Consument zich te wenden tot de Stichting WebwinkelKeur (webwinkelkeur.nl). Deze stichting zal gratis bemiddelen. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, wordt de klacht behandeld door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie. De uitspraak van deze commissie is bindend en zowel Ondernemer als Consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden.
  6. Tevens is het mogelijk voor Consumenten om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
  7. Een klacht schort de verplichtingen van de Afnemer niet op, tenzij de Ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
  8. Indien een klacht gegrond is, zal de Ondernemer naar zijn keuze de geleverde producten kosteloos vervangen (zo nodig door een vergelijkbaar ander product), (doen) repareren of een financiële compensatie verstrekken.

 

Artikel 12 – Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid buiten de macht van de Ondernemer welke van dien aard is, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet van haar kan worden gevergd. Onder overmacht wordt mede verstaan: mobilisatie, oorlog en dreiging van oorlog, oproer, staking, terreurdaden, demonstraties, gebrek aan personeel, bedrijfs- en vervoerstoringen van welke aard ook, wanprestatie door (toe)leveranciers, epidemieën en daarmee verband houdende overheidsmaatregelen, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale of regionale (overheids-)instanties, brand, explosie, vorst, sneeuwoverlast, overstroming, stormschade en andere natuurrampen.
  2. Indien de Ondernemer door overmacht de overeenkomst niet tijdig kan nakomen, heeft zij het recht de overeenkomst op een later tijdstip uit te voeren. De Ondernemer is in deze gevallen gerechtigd, zulks geheel ter beoordeling van hem, om de overeenkomst na een redelijke termijn te ontbinden zonder enige schadevergoedingsplicht, dan wel in overleg te bepalen dat de overeenkomst wordt aangepast aan de omstandigheden.

 

Artikel 13 - Betaling

  1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de Afnemer verschuldigde bedragen te worden voldaan bij het plaatsen van de order, of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, bij het afhalen daarvan.
  2. Alle betalingen zullen plaats hebben zonder recht van opschorting, aftrek of verrekening op een door de Ondernemer aangewezen rekening.
  3. Indien de Afnemer niet op het in art. 13.1 vermelde moment zal hebben betaald, is hij automatisch in verzuim. De Afnemer, niet zijnde een Consument, zal in dat geval zonder nadere ingebrekestelling vanaf de vervaldag een rente verschuldigd zijn ter grootte van 1% per maand(deel) over het verschuldigde bedrag, inclusief BTW, onverminderd de andere rechten van de Ondernemer.
  4. Alle incassokosten van de Ondernemer, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, komen ten laste van de Afnemer. De kosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom. In geval van een Consument is het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van toepassing.

 

Artikel 14 – Verzuim

  1. Indien de Afnemer niet, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan enige verplichting jegens de Ondernemer, zijn alle vorderingen van de Ondernemer onmiddellijk opeisbaar zonder dat de Ondernemer tot enige ingebrekestelling is gehouden.
  2. In geval van verzuim door de Afnemer, vervallen de verplichtingen van de Ondernemer jegens de Afnemer, zowel onder de betrokken (deel)overeenkomst als onder alle andere (deel) overeenkomsten tussen partijen.
  3. Indien de Afnemer respectievelijk de Ondernemer één of meer van zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt, overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf, alsmede wanneer zijn vermogen geheel of gedeeltelijk in beslag wordt genomen, heeft de Ondernemer respectievelijk de Afnemer het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of om de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk door een schriftelijke verklaring te ontbinden, één en ander naar haar keuze en steeds met behoud van enig haar toekomend recht op vergoeding van kosten, schade en rente.

 

Artikel 15 – Recht en geschillen

  1. Op de overeenkomst tussen de Ondernemer en de Afnemer is Nederlands recht van toepassing.
  2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
  3. Op aankopen door Consumenten is de geschillenregeling van Stichting WebWinkelKeur van toepassing.
  4. Met betrekking tot geschillen over overeenkomsten van de Ondernemer met Afnemers, niet zijnde Consumenten, is de Rechtbank Midden-Nederland bevoegd.

 

Artikel 16 - Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze Algemene Voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van een Consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de Consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »